„Projekt i budowa drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka – Obwodnica Augustowa, odcinek: obw. Szczuczyna, II jezdnia” Zadanie realizowane jest w systemie „Projektuj i buduj”.
Przedmiotowy odcinek zlokalizowany jest na terenie województwa podlaskiego, w powiecie: grajewskim, na terenie gminy Szczuczyn i stanowi fragment drogi krajowej S61 Ostrów Mazowiecka – Łomża – Stawiski – Szczuczyn – Ełk – Raczki – Suwałki – Budzisko (granica państwa).
Celem jest doprowadzenie obwodnicy Szczuczyna do standardu drogi ekspresowej S61. Zadanie obejmuje wykonanie drugiej jezdni o nawierzchni z betonu cementowego o długości 6,58 km i połączenie jej z istniejącym węzłem drogowym „Szczuczyn”, który już w I etapie budowy obwodnicy został zrealizowany w wariancie docelowym, na dwie jezdnie. Dodatkowo niezbędna będzie przebudowa na długości ponad 5 km istniejącej (prawej) jezdni o nawierzchni bitumicznej na dwóch odcinkach wraz z likwidacją dwóch skrzyżowań.
Powstaną też zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne oraz wygrodzenia ochronno – naprowadzające. W zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego przewidziane są bariery ochronne i osłony przeciwolśnieniowe.
Po wybudowaniu drugiej jezdni obwodnica Szczuczyna będzie spełniała parametry drogi ekspresowej:
- Dwie jezdnie po dwa pasy ruchu 2×2
- Szerokość pasów ruchu 3,5 m
- Pasy awaryjne – po 2,5 m każdy
- Szerokość pobocza gruntowego – 0,75 m lub większa, jeśli zachodzi potrzeba lokalizacji urządzeń brd
- Pas dzielący – od 5 do 12 m
- Obciążenie nawierzchni – 115 kN/oś
„Projekt i budowa drogi ekspresowej S-61 Ostrów Mazowiecka – Obwodnica Augustowa, odcinek: obw. Szczuczyna, II jezdnia” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
1.3 Zakres robót
- Roboty przygotowawcze
- Roboty drogowe w zakresie:
- budowy odcinka drogi ekspresowej / obwodnicy / drogi krajowej nr S61 długości 6,588 km,
- wzmocnienia podłoża gruntowego dla uzyskania właściwych warunków, posadowienia dróg i obiektów inżynierskich oraz zapewnienie stateczności skarp,
- przebudowy istniejącej sieci dróg publicznych i dróg wewnętrznych będących w kolizji z realizowaną drogi ekspresowej / obwodnicy / drogi krajowej,
- budowy systemu odwodnienia drogowego,
- budowy chodników i zatok autobusowych,
- budowy wzdłuż drogi ekspresowej / obwodnicy / drogi krajowej dróg dojazdowych obsługujących przyległy teren wraz ze zjazdami na przyległe działki,
- budowy wjazdów, zjazdów i przejazdów awaryjnych,
- wykonania organizacji ruchu i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- Budowę obiektów inżynierskich,
- Budowę przepustów drogowych o funkcji hydrologicznej, ekologicznej i mieszanej,
- Przebudowę cieków wodnych oraz istniejących urządzeń melioracyjnych,
- Wycinkę istniejącej zieleni oraz przeniesienie roślin objętych ochroną,
- Roboty branżowe związane z przebudową kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury nad i podziemnej,
- Wykonanie urządzeń ochrony środowiska,
- Wykonanie wszelkich robót związanych z przebudową i rozbiórką elementów kolidujących z inwestycją (w tym budynków i budowli),
- Wykonanie pełnej rekultywacji terenów zajętych przez zaplecza techniczne i socjalne, place budowy, drogi na czas budowy i inne,
- Przywrócenie dróg publicznych użytkowanych przez Wykonawcę w czasie budowy do stanu nie gorszego niż przed rozpoczęciem budowy, w tym zimowe utrzymanie,
- Wszelkie roboty wynikające z konieczności podłączenia obwodnicy do istniejącego układu komunikacyjnego wraz z remontem nawierzchni dróg przekazywanych samorządom po oddaniu obwodnicy do użytkowania i zmianą organizacji ruchu,
- Zapewnienie dojazdu do wszystkich działek sąsiadujących z projektowanym pasem drogowym przez cały czas trwania budowy,
- Wykonanie wszelkich innych robót i opracowań jakie okażą się niezbędne dla zoptymalizowania i zrealizowania inwestycji,
- Opracowanie dokumentacji,
- Uzyskanie decyzji administracyjnych pozwalających na użytkowanie inwestycji.

Obwodnica Szczuczyna – plan orientacyjny.

Źródło: www.gddkia.gov.pl